Kamis, 15 Juli 2010

Majlis Mudzakarah Fatwa Nasional Malaysia Halalkan ESQ

Setelah pada 10 juni lalu seorang mufti mengharamkan pelatihan ESQ di Malaysia, tanggal 14 Juli kemarin Majlis Mudzakarah Fatwa Nasional Malaysia memutuskan pelatihan manajemen diri ESQ tetap diperbolehkan dilanjutkan di Malaysia. Keputusan tersebut dibacakan Ketua Majlis Mudzakarah Fatwa Nasional Abdul Shukor Husin dalan satu acara jumpa pers di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Putrajaya pada hari Rabu. Mufti merupakan pemuka agama Islam tertinggi di tingkat provinsi di Malaysia. Ada 14 Mufti yang mewakili 14 provinsi di Malaysia. .

Abdul Shukor mengatakan, JAKIM telah membentuk lembaga khusus untuk memantau ESQ sebelum mengeluarkan fatwa halal. Fatwa halal ESQ ini, antara lain didasari pertimbangan sikap terbuka ESQ yang mendatangi langsung JAKIM untuk menjelaskan isu-isu yang dianggap menyimpang. Selain itu untuk mengetahui lebih dalam mengenai materi ESQ, beberapa Mufti Malaysia pergi ke Indonesia untuk melihat secara langsung training manajemen diri ESQ.

Selain itu, fatwa ini diambil setelah Majelis Mudzakarah Fatwa Nasional mengadakan tujuh kali pertemuan untuk membahas masalah ESQ sejak April 2009 hingga yang terakhir 16 Juni 2010. Dengan beberapa pertimbangan itulah maka Majelis Mudzakarah Fatwa Nasional Malaysia memutuskan ESQ boleh tetap dilaksanakan di Malaysia. Apalagi pelaksanaan pelatihan ESQ ini akan diawasi oleh Dewan Syariah.

Meskipun demikian, keputusan halal ini hanya berlaku untuk 13 Mufti dari 14 Mufti yang ada di Malaysia. Keputusan halal ini tidak berlaku untuk Mufti wilayah Persekutuan yang meliputi Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan yang telah memfatwakan ESQ haram pada 10 Juni lalu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar